اگر تلفن همراه هوشمند داشته باشید و اهل استفاده از نرم‌افزارهای ارتباطی هم باشید، احتمالاً تا به حال این سؤال برای‌تان مطرح شده که بین این همه نرم‌افزار ارتباطی، کدام‌شان وطنی است؟ «ساینا» و «بیسفون» نرم‌افزارهایی هستند که شرکت‌های‌ ایرانی ساخته‌اند؛ اولی را «همراه اول» و دومی را شرکت «بیستاک» توسعه می‌دهند. اما در این میان بیسفون موفق‌تر بوده و می‌تواند جایگزین خوبی برای نرم‌افزارهای بیگانه مثل وایبر باشد. در این مطلب مروری بر بیسفون و نقاط ضعف و قوتش داریم.

از کجا آمده؟

اولین بار حدود 4-3 سال قبل بود که شرکت‌های‌ «بیستاک» و «ایمن پردیس» پروژه‌ی «بیسفون» را راه انداختند اما رونمایی از آن در نمایشگاه «ایران تلکام» سال 93 توسط وزیر ارتباطات انجام شد. در همان روزهای اول رونمایی، بعضی از سایت‌های‌ خبری با اشاره به سایت شرکت «بیستاک تلکام» و اقامه‌ی دلایل قابل تأمل ادعا کردند که این نرم‌افزار ایرانی نیست اما بچه‌های‌ تیم بیسفون با هدایت «بابک فرخی» مجری این طرح، کارشان را جلو بردند تا جایی که بنا به آمار فروشگاه‌های‌ آنلاین نرم افزاری، این پیام‌رسان تا به امروز حدود 400 هزار کاربر دارد و حالا این نرم‌افزار به رقیبی برای تلگرام، وایبر و واتس‌آپ تبدیل شده‌است. آن‌ها تلاش کرده‌اند که از کارهای هنرمندان ایرانی برای این نرم‌افزار استفاده کنند و به همین دلیل آهنگسازی بیسفون را به «کارن همایونفر» سپرده‌اند.

برگ برنده

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های‌ نرم‌افزارهای پیام‌رسان، استیکرهایی (برچسب) است که در اختیار مخاطبان می‌گذارد. کارکرد استیکر جایی است که شما می‌توانید پیام‌تان را به جای نوشتن، با استفاده از یک تصویر بامزه، برای مخاطب‌تان بفرستید؛ یعنی اگر می‌خواهید قربان‌صدقه‌ی کسی بروید، برچسب «زخم خوردتم» با تصویر «مسعود کیمیایی» را می‌فرستید که علاوه بر قربان‌صدقه رفتن، به خاطر شناخت مخاطب از شخصیت استیکر، برای لحظه‌ای‌ لبخندی روی لبانش می‌نشاند. دقیقاً این‌جاست که بیسفون برگ برنده‌اش را رو می‌کند: استیکرهای جذاب از کاریکاتوریست‌های‌ پرطرفدار ایرانی. بسیاری از استیکرهای بیسفون متناسب با مناسبت‌ها و اتفاقات روز است مثل استیکرهای مخصوص جشنواره‌ی فیلم فجر و جام جهانی فوتبال، بعضی‌ها هم مناسبتی است مثل شب یلدا، عید نوروز و راهپیمایی اربعین. طراحان‌های‌ خوش ذوق این استیکرها، حتی شخصیت‌های‌ مخصوص بیسفون هم طراحی کرده‌اند. «هیولاهای دوست داشتنی» و «جوات» نام دو مجموعه‌ی بامزه‌ای‌ است که بزرگمهر حسین‌پور برای بیسفونی‌ها طراحی کرده‌است. او در این مجموعه‌ها، شخصیت «جوات» و یک هیولای بامزه را برای مخاطب‌های‌ این برنامه طراحی کرد.
اما بیسفون هم مانند هر برنامه‌ی دیگری، علاوه بر مزایایی که در اختیار ما قرار می‌دهد، مشکلاتی هم دارد که تعداد آن در مقایسه با رقبای خارجی کم هم نیست. مخاطب‌های‌ بیسفون بعضی وقت‌ها شاهد تأخیر در پیام‌رسانی این نرم‌افزار هستند. ولی به هر حال تلاش گروه ایرانی سازنده‌ی بیسفون، گامی رو به جلو در صنعت ابزارهای رایانه‌ای‌ محسوب می‌شود. شاید آن‌ها تنها به «حمایت» ما نیاز داشته باشند.