چند سالی هست که قرار گرفتن در نوبت اکران نوروزی سینماها، به یک شانس کم‌نظیر تبدیل شده که می‌تواند یک فیلم عادی را به یک فیلم میلیاردی تبدیل کند. به همین خاطر هم هست که رقابت شدیدی بین تهیه‌کننده‌ها وجود دارد تا هرطور شده، فیلم‌شان را در نوروز اکران کنند. امسال هم از بین 12 فیلمی که متقاضی اکران نوروزی هستند، 5 فیلم به دلایل مختلف، شانس بیشتری دارند و حتی تقریباً اکرانشان قطعی است. بررسی کوتاهی برای این 5 فیلم داریم که در ادامه می‌خوانید:

خوب، بد، جلف

سازندگان؟ قطعا مهمترین نام این فیلم، «پیمان قاسم‌خانی» است، کسی که مخاطب را می‌شناسد و مجموعه تجربیات کم‌نظیری دارد، از کار کردن با افخمی و تنابنده تا حضور به عنوان فیلمنامه‌نویس اصلی کارهای مدیری و صحت.

ژانر؟ کمدی

بازیگران؟ فهرست بازیگران این فیلم، پر از نام‌هایی است که خوراکشان آثار طنز است: حمید فرخ‌نژاد، پژمان جمشیدی، سام درخشانی، ویشکا آسایش، مانی حقیقی، بهاره رهنما و حتی امیرمهدی ژوله!

چطور فرصت اکران را به دست آورد؟ سازندگان این فیلم از مدت‌ها قبل، اکران فیلمشان را قطعی کرده‌اند و حتی «خوب، بد، جلف» اولین فیلمی است که اکرانش شروع شده.

برگ برنده‌اش چیست؟ چه چیزی بالاتر از تداوم همکاری سام درخشانی و پژمان جمشیدی به اضافه یک فیلمنامه‌نویس کاربلد؟

خلاصه داستان؟ یک کارگردان هنری سینما از طرف تهیه‌کننده‌اش تحت فشار است تا از دو بازیگر تجاری برای بازی در نقش‌های اصلی فیلمش استفاده کند. از نظر کارگردان آن‌ها بدترین انتخاب‌های ممکن هستند، اما اگر می‌خواهد که فیلم را بسازد مجبور است در مدت کوتاهی آن‌ها را به نقش‌هایشان نزدیک کند و این کار آسانی نیست.

یک روز بخصوص

سازندگان؟ همایون اسعدیان، همه‌کاره این فیلم است، نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان

ژانر؟ اجتماعی

بازیگران؟ بازیگران این فیلم، همگی در سال‌های گذشته کاملاً موفق بوده‌اند و مجموعاً چند سیمرغ و اثر تحسین‌شده دارند: مصطفی زمانی، فرهاد اصلانی، پریناز ایزدیار و محسن کیایی

چطور فرصت اکران را به دست آورد؟ همایون اسعدیان، فیلمسازی نزدیک به حوزه هنری است و توزیع فیلم را هم حوزه هنری برعهده گرفته است. اتفاقی که باعث می‌شود «یک روز بخصوص» در اکران نوروزی، با سرگروهی سینما آزادی به روی پرده برود.

برگ برنده‌اش چیست؟ داستان پرچالش فیلم که درباره قصور پزشکی است، می‌تواند به دیده شدن و جنجال‌ساز شدن اثرب کمک کند. علاوه بر آن احتمالاً بازی محسن کیایی در یک نقش جدی، دیدنی است.

خلاصه داستان؟ حامد باید برای عمل قلب خواهرش دست به یک انتخاب بزند، انتخابی که در آینده مسیرهای متفاوتی را پیش روی او قرار داده است.

گشت 2

سازندگان؟ این بار هم «سعید سهیلی» به سراغ فیلمنامه‌نویس آثار اخیرش «مهدی محمدنژادیان» رفته است.

ژانر؟ کمدی

بازیگران؟ ترکیب بازیگران «گشت ارشاد» یعنی حمید فرخ‌نژاد، پولاد کیمیایی، ساعد سهیلی به اضافه بهاره افشاری و ترلان پروانه

چطور فرصت اکران را به دست آورد؟ جام جم گزارش داده که «گشت 2» با سینما استقلال به توافق رسیده و قرارداد هم بسته است. اتفاقی که اصلاً دور از انتظار نبود. سابقه فروش فیلم‌های سعید سهیلی نشان می‌دهد از فرصت اکران نوروزی با فروش چند میلیاردی به خوبی استفاده می‌کند.

برگ برنده‌اش چیست؟ سعید سهیلی ترجیح داده این بار فرمول امتحان‌شده «گشت ارشاد» را تکرار کند. فیلمی که احتمالاً همه مخاطبانش را می‌خنداند و فروشی چند میلیاردی برایش رقم می‌زند.

خلاصه داستان؟ عباس و حسن پس از پنج سال از زندان آزاد شده، سراغ عطا می‌روند. عطا در این مدت در کما بوده و به تازگی به هوش آمده و به زندگی عادی بازگشته. این سه رفیق دوباره با هم همراه شده، در پی کاری شرافتمندانه می‌گردند. اما پس از تلاش‌های بسیار، ناچار می‌شوند دوباره...

ماجرای نیمروز

سازندگان؟ محمدحسین مهدویان با آثار بسیار خوبی که در 3-4 سال کارگردانی‌اش ساخته، ره صدساله را یک‌شبه طی کرده و نامش به تنهایی فیلم را ضمانت می‌کند.

ژانر؟ پلیسی - حادثه‌ای

بازیگران؟ مهرداد صدیقیان، احمد مهرانفر، هادی حجازی‌فر، لیندا کیانی، جواد عزتی و مهدی پاکدل

چطور فرصت اکران را به دست آورد؟ مگر می‌شود بهترین فیلم جشنواره در اکران نوروزی نباشد؟ مخصوصاً حالا که انتقادات به سازمان سینمایی و وزارت ارشاد زیاد شده و حمایت آن‌ها باعث شده اکران نوروزی این فیلم،هم به نفع فیلم و هم به نفع ارشاد باشد. «ماجرای نیمروز» ترکیب فیلم‌های اکران نوروزی را کمی متعادل‌تر می‌کند و می‌تواند تا حدی کمدی‌های پرتعداد را به حاشیه ببرد.

برگ برنده‌اش چیست؟ ماجرای نیمروز علاوه بر 4 جایزه از جمله سیمرغ بهترین فیلم که در جشنواره گرفت، با ضرباهنگ تند و داستان جذاب، موفق‌ترین فیلم جشنواره امسال بود. علاوه بر آن بازی‌های بسیار خوب جواد عزتی و هادی حجازی‌فر، راه موفقیت آن را هموار کرده است.

خلاصه داستان؟ داستان این فیلم در سال 60 می‌گذرد و درباره تلاش نیروهای اطلاعاتی برای دستگیری چند نفر از سران سازمان منافقین است.

سه بیگانه

سازندگان؟ مهدی مظلومی، این فیلم را بر اساس فیلمنامه‌ای از خودش و امیر برادران ساخته است.

ژانر؟ کمدی

بازیگران؟ امین حیایی، محمدرضا شریفی‌نیا، مجید صالحی، لیلا اوتادی، برزو ارجمند، سحر قریشی و حمید لولایی

چطور فرصت اکران را به دست آورد؟ «سه بیگانه» سال 93 ساخته شده و به خاطر مهاجرت بعضی از بازیگرانش به ترکیه، اکرانش تا حالا به تأخیر افتاده بود. اما حالا ظاهراً با حل شدن مشکلش، به اکران رسیده و پیش‌بینی می‌شود فروش خوبی داشته باشد.

برگ برنده‌اش چیست؟ «سه بیگانه» با فهرست بازیگران باتجربه‌اش در زمینه کمدی، راه کوتاهی برای موفقیت در اکران دارد.

خلاصه داستان؟ این فیلم داستان سه مأمور خارجی است که برای انجام عملیاتی با یک نقشه دقیق و از پیش تعیین شده وارد ایران می‌شوند اما از لحظه ورود با موقعیت‌های ویژه‌ای روبرو می‌شوند که برنامه‌های شان را به هم می‌ریزد.