25 فروردین امسال خبرگزاری فارس ویدیویی از «سگ‌کشی دردناک با تزریق اسید» منتشر کرد. فارس هم‌چنین از افرادی گفته بود که در ازای تحویل لاشه‌ی هر قلاده‌ی سگ، 15 هزار تومان دریافت می‌کنند. این ویدیوی کمتر از 3 دقیقه‌ای سرآغاز ماجرایی پردامنه در فضای مجازی بود. در این ویدیوی دل‌خراش 4 نفر با صورت‌های پوشیده، با مهار کردن یک سگ، آمپولی را به او تزریق می‌کنند و سگ با زوزه‌ای دردناک جان می‌سپارد. بلافاصله بعد از انتشار این ویدیو، مسئولان شهرداری شیراز این اتفاق را محکوم کردند. رییس دفتر شهردار شیراز در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد: «شهرک صنعتی شیراز تحت نظارت شهرداری شیراز بوده و این موضوع، توسط شهرداری در حال پیگیری است.» صداقت‌پور مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان فارس هم در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر، وقوع این حادثه در شهرک صنعتی شیراز را رد کرد. حسینعلی ابراهیمی‌ کارنامی مدیر کل محیط زیست فارس هم در گفت‌وگو با مهر اظهارات صداقت‌پور را تأیید کرد و گفت: «هنوز مشخص نیست که محل وقوع این امر کجاست و عوامل آن چه کسانی هستند و وقتی این موارد مشخص شود بهتر می‌توان پیگیری کرد. تا زمانی که چیزی درباره حادثه‌ی سگ‌کشی شیراز به تأیید نرسیده، متهم کردن هیچ دستگاهی کار درستی نیست.» او ضمن رد کردن دستورالعمل یا قانونی که این کار را مجاز بشمارد، از شکایت این سازمان خبر داد و افزود: «روز شنبه فیلم سگ‌کشی شیراز به مراجع قضایی ارسال و شکایتی در این خصوص مطرح شد.» کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتشار این ویدیو، نفرت‌شان را از عاملان این اتفاق اعلام کردند. چند روز بعد هم تجمع‌هایی در محکومیت این عمل در تهران، مشهد و شیراز برگزار شد و مردم و دوست‌داران محیط زیست، این عمل را محکوم کردند و از مراجع قضایی خواستند تا عاملان را مجازات کنند.

فلش بک: یک ماه قبل

اوایل اسفند پارسال هم عکسی مشابه در فضای مجازی منتشر شد. تصویری که نشان می‌داد چگونه یک سگ با طنابی به عقب یک پراید بسته شده و روی زمین کشیده می‌شود. انتشار این عکس هم واکنش‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت و کاربران تا توانستند با اشتراک‌گذاری این عکس، نفرت‌شان را از عمل صاحب خودرو اعلام کردند. بعضی‌ها می‌گفتند این سگ پیش از بسته‌شدن به خودرو، جان باخته و صاحبش آن را برای انتقال به خارج از شهر به عقب خودرو بسته اما به هر حال این نحوه‌ی برخورد با حیوانات هرچند موذی، تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند توجیه شود. اتفاقی که باید فکری به حال آن کرد. این واقعه زمانی روی زشت‌تر خود را به ما نشان می‌دهد که متوجه می‌شویم برخوردهای آزاردهنده و زجردادن حیوانات در دین ما هیچ جایی ندارد.

حقوق حیوانات در احادیث و روایات معصومین(ع)

روایات مختلفی از پیامبر اعظم(ص) و ائمه‌ی معصومین(ع) وجود دارد که آزار مخلوقات زبان بسته‌ی خدا را به شدت نفی می‌کند. در اهمیت این موضوع همین بس که یک بخش از کتاب «مفاتیح الحیاة» آیت‌ا... جوادی آملی، به «تعامل انسان با حیوان» اختصاص یافته است. در ادامه برخی از احادیث این حوزه را می‌خوانید: در بعضی روایات به رعایت توان حیوان در راه رفتن و حمل بار اشاره شده‌است.
این رفتار مهربانانه با حیوانات تا آن‌جاست که حتی برای سوار شدن بر حیوان، قوانینی وضع می‌کند. در حدیثی از امیرالمؤمنین(ع) آمده است: «آن قدر بر پشت حیوان سوار نشو که حیوان به مشقت بیفتد، از این رو اگر حیوانی خسته و درمانده باشد، باید به آن حیوان آسایش داد... .» همین میزان آداب استفاده از حیوانات که در صدر اسلام مهم‌ترین وسایل نقلیه بوده‌اند، رفتار زیبای معصومین(ع) را در این‌باره نشان می‌دهد.
در روایتی دیگر به نقل از حضرت علی(ع) از پیامبر اسلام(ص) آمده‌است: «پیامبر(ص) وضو می‌گرفت و گربه‌ای نزد او آمد. دانست که حیوان تشنه است. ایشان ظرف آب را به سوی حیوان برد و آن حیوان آب نوشید و سپس ایشان وضو گرفت.» از این روایات که حتی تقدم آب رساندن به حیوان تشنه بر وضو گرفتن را نشان می‌دهد، به خوبی مشخص است در سیره‌ی معصومین(ع) آزار و اذیت حیوانات هیچ جایی ندارد و کاملاً مذموم است. در حدیثی دیگر از پیامبر اکرم(ص) آمده است: «شب معراج در دوزخ زنی را دیدم که گربه‌اش از هر سو او را گاز می‌گیرد، زیرا آن زن آن حیوان را بسته بود؛ نه به آن غذا می‌داد و نه آن را آزاد می‌کرد که از مواد غذایی گوشه و کنار زمین بخورد.» ائمه‌ی معصومین(ع) حتی به فحش دادن به حیوانات هم حساس بودند. امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: «به صورت چارپایان نزنید و آن‌ها را نفرین نکنید زیرا خداوند نفرین‌کنندگان آن‌ها را نفرین می‌کند.»