این مطلب، در پرونده‌ی امروز «زندگی سلام» که درباره چند برنامه‌ی آموزشی و خوب صداوسیما بود، چاپ شد. از من به شما نصیحت: برنامه‌ی «جیوگی» را حتماً دنبال کنید! البته متأسفانه تیتر پرونده‌ی امروز، خیلی خیلی بد بود. حیف شد، می‌توانست پرونده‌ی بهتری بشود اگر تیتر بهتری داشت. به هر حال این شما و این هم معرفی برنامه‌ی جیوگی:

اولین سؤالی که ذهن مخاطب را درگیر می‌کند، این است که «جیوگی» یعنی چه؟ همان‌طور که شاید بدانید، «جیوه» تنها فلز مایع و ماده‌ای است که به خاطر رنگ و خواص فیزیکی‌اش، به نماد «سیال بودن» و «پویایی» تبدیل شده. گروه سازنده‌ی جیوگی هم بر همین اساس، «جیوگی» را به معنای «جیوه‌ای بودن»، در برابر «ایستایی» و در نتیجه تمایل به «حفظ وضع موجود» گرفته‌اند. آن‌ها در این برنامه، می‌خواهند شرایط کنونی جامعه و ساختارهای اجتماعی حاکم بر آن را به چالش بکشند و از دل این چالش جدی، نظمی جدید را تئوریزه کنند.

هر هفته از برنامه‌ی جیوگی، 3 قسمت دارد که شنبه، یکشنبه و دوشنبه بعد از خبر ساعت 20:30 شبکه‌ی دو، پخش می‌شود و محور هر سه برنامه، یک محصول فرهنگی-رسانه‌ای (فیلم، کتاب، موسیقی یا...) است. برنامه‌ی اول (شنبه‌ها) بحثی است که 20-30 نفر حاضران داخل استودیو، درباره‌ی محصول دارند. آن‌ها هرچند ممکن است در یک موضوع، کارشناس باشند اما چون از قبل، نمی‌دانند سوژه و محصول مورد اشاره‌ی آن برنامه چیست، صرفاً «مخاطبان» محصول فرهنگی هستند و باید در لحظه، تصمیم بگیرند که درباره‌ی سوژه‌ی مورد بحث، چه نظری دارند. برنامه‌ی یکشنبه، گفت‌وگویی 30 دقیقه‌ای است با یک مهمان ویژه که معمولاً تولیدکننده‌ی اثر است. موضوع این برنامه، برخلاف شنبه‌ها که محصول از دیدگاه مخاطبان بررسی می‌شود، نظر مهمان برنامه است درباره تفسیرها و تأویل‌هایی که از محصول فرهنگی آن هفته و ارتباطی که با سوژه‌ی برنامه دارد. شب سوم یعنی دوشنبه شب، نام برنامه «رادیکال جیوگی» می‌شود؛ این برنامه که به نوعی جمع‌بندی دو شب قبل است، شامل گفت‌وگو با صاحب‌نظران درباره‌ی سوژه آن هفته و پخش خلاصه‌هایی از دو برنامه‌ی قبلی می‌شود.

سردبیر و در واقع محور برنامه، «میلاد دخانچی» است که خودش اجرا هم می‌کند. دخانچی دانشجوی دکترای رشته «مطالعات فرهنگی» است که دغدغه‌هایش، او را به این سو کشانده. او که سال‌ها در کانادا زندگی کرده، پیش از این سابقه‌ی تولید و اجرای برنامه‌ی «گره» برای شبکه 3 سیما و کارگردانی تعدادی مستند را دارد.

جیوگی، یک صفحه‌ی فعال اینستاگرام به آدرس Instagram.com/instajivegi هم دارد که مهمترین پل ارتباطی مخاطبان با گروه برنامه‌ساز و هم‌چنین راه اطلاع‌رسانی درباره‌ی برنامه است. آن‌ها به صورت فعالانه به نظرات این صفحه جواب می‌دهند و یک ارتباط دوسویه را با مخاطبان‌شان ایجاد کرده‌اند.