در 500 کیلومتری شرق آرژانتین و در میان آب‌های بی‌کران اقیانوس اطلس، مجمع‌الجزایری کوچک وجود دارد که آرژانتینی‌ها «مالویناس» و انگلیسی‌ها «فالکلند» می‌خوانند. تا پیش از سال 1984، حدود 150 سال بود که این جزایر محل مناقشه دو کشور بود؛ مناقشه‌ای که از تصرف جزایر در سال 1833 توسط انگلیسی‌ها آغاز شده بود. در سال 1984 ارتش آرژانتین به جزایر حمله و آن را تصرف کرد. سپس «مارگارت تاچر» نخست‌وزیر وقت انگلیس، سربازانش را از 12 هزار کیلومتر آن طرف‌تر، برای بازپس‌گیری جزایر به آن‌جا فرستاد. نبرد با پیروزی مطلق انگلیسی‌ها به پایان رسید و زخمی عمیق بر روح ملت آرژانتین پدید آورد که از سال‌ها پیش، مالویناس را متعلق به خودشان می‌دانستند.

2 سال بعد، دست بر قضا در مرحله‌ی یک‌چهارم نهایی مسابقات جام جهانی 1986 مکزیک، دو تیم به هم رسیدند؛ مسابقه‌ای که به دلیل حس انتقام‌جویی آرژانتینی‌ها «فالکلند 2» نامیده شد. در آن زمان سرمربی انگلیس سِر «بابی رابسون» بزرگ بود و آرژانتینی‌ها، یک نسل طلایی و یک ستاره‌ی بی‌نظیر داشتند؛ «دیه‌گو آرماندو مارادونا». در دقیقه‌ی 51 مسابقه، مدافع انگلیس اشتباهاً توپ را به هوا فرستاد و مارادونا آن را با دست، وارد دروازه کرد! داور متوجه نشد و گل پذیرفته شد! این پیروزی که در میان تشویق‌های بی‌امان 114 هزار هوادار ورزشگاه «آزتک» مکزیکوسیتی به دست آمد، غرور ملی و اعتماد به نفس ازدست‌رفته‌ی جوانان آرژانتینی را که با شکست نظامی جریحه‌دار شده بود، به آن‌ها بازگرداند. از آن زمان تا به حال، این واقعه به عنوان یکی از ماندگارترین اتفاقات تاریخ فوتبال به ثبت رسیده است. در سالگرد سی سالگی گلی که خودِ مارادونا، آن را «دست خدا» نامید، نگاهی به این واقعه می‌اندازیم:

تصاویر زیادی که این گل را به طور دقیق نشان بدهد وجود ندارد. یکی از واضح‌ترین تصاویر، عکسی‌ست که «پل پاپر» عکاس 52 ساله‌ی اهل جمهوری چک گرفته است.

«بری دیویس» گزارشگر مسابقه از تلویزیون ملی انگلیس، 32 ثانیه بعد از گل و در حالی که دو تصویر آهسته را تماشا کرده بود، آن هم با تردید اعلام کرد که این گل، با دست به ثمر رسیده!

بازسازی نوجوانانه تصویر مشهور این گل!

بعضی هنرمندان مانند خانم «یوکو شیمیزو» تصویرساز مشهور ژاپنی، مارادونا را در قالب‌های فراانسانی به تصویر کشیده‌اند!

بازسازی تصاویر فوتبال با لگو که حالا خیلی معمول شده‌اند؛ گل مارادونا، یکی از اولین تصاویر فوتبالی بود که به این قالب درآمد و ویدیویش مشهور شد.

سمت راست، کتاب زندگی‌نامه‌ی مارادوناست و سمت چپ فیلم زندگی‌نامه‌اش؛ که هر دو به نام «دست خدا» نامگذاری شده‌اند.

این تصویر هم مانند گل مارادونا، یکی از ماندگارترین قاب‌های تاریخ فوتبال است، جایی که دیه‌گو دقیقاً 7 روز بعد از آن گل معروف و در همان ورزشگاه، جام قهرمانی را بالای سر برد.

در موزه ورزشگاه «آزتک» مکزیک، مجسمه‌ای از مارادونا در حال گل زدن با دست وجود دارد!

در اوایل سال 2007، «لیونل مسی» ستاره‌ی کنونی تیم ملی آرژانتین که وارث پیراهن شماره 10 مارادونا هم هست، در بازی «بارسلونا» در برابر «اسپانیول» در لیگ اسپانیا، گلی با دست به ثمر رساند که تا امروز، شبیه‌ترین بازسازی واقعی گل مارادونا به شمار می‌رود اما هیچ‌گاه به اندازه‌ی گل مارادونا معروف نشد.

مجسمه‌های این گل معروف در طرح‌ها و اندازه‌های مختلفی تولید می‌شوند!

هنوز هم روی دیوارهای شهرهای مختلف آرژانتین، گرافیتی‌هایی از این گل، به چشم می‌خورد.

ضمنا برای دیدن مطلبِ صفحه‌آرایی‌شده، این‌جا کلیک کنید. طبیعیه که متن و عکس‌ها کمی با نسخه‌ی چاپ شده فرق داره، به خاطر خط قرمزهای روزنامه و مسائل دیگه. البته عادت ندارم عکس مطلب صفحه‌آرایی را این‌جا بگذارم ولی این مورد، کمی فرق می‌کند، چون قشنگ شده می‌گذارم.